Waarom heeft de EY Barometer Gezondheidszorg een Telegraaf kop?

Waarom heeft de EY Barometer Gezondheidszorg een Telegraaf kop? De EY Barometer Nederlandse gezondheidszorg  is elk jaar weer een document om naar uit te kijken. Financieel gaat het wat beter bij de meeste zorginstellingen. Zoals altijd wordt deze stelling goed...

Het belang van placebo-communicatie in de zorg

Het belang van placebo-communicatie in de zorg Andrea Evers, hoogleraar gezondheidspsychologie, heeft mijn hart gestolen. NU.nl heeft het interview voorzien van de alleszeggende titel; “Hoogleraar: Placebo-effect speelt rol bij alle behandelingen en medicijnen”. In...

Bij een slechtnieuwsgesprek heeft de arts het relatief gemakkelijk

Bij een slechtnieuwsgesprek heeft de arts het relatief gemakkelijkAfgelopen weekend was weer een mooie aflevering van zomergasten met longarts Wanda de Kanter. Ik deel de mening van Emma Curvers van de Volkskrant; Wanda de Kanter is geen drammerige activist, maar een...

Wet BIG II – zegen of zonde?

Er is veel te doen over het BIG II wetsvoorstel en de positie van de regieverpleegkundige. Twee artikelen beschrijven de onvrede en het wantrouwen.Sandra Kleefstra beschrijft in haar blog ‘Wet Big II: hoe ervaring ineens een minpunt wordt’ heel goed de aanloop naar de...

Zorg voor professionele telefonie in de zorg

Zorg voor professionele telefonie in de zorg Blog 2 – De organisatie van patiënt contact Elke zorgorganisatie, van huisartsenpraktijk tot het academisch ziekenhuis, beschikt over een telefoon. Vreemd genoeg neemt de telefoon als communicatiemiddel nog steeds een...

Hospitality medewerker ziekenhuis

Hospitality medewerker ziekenhuis Wat is er de laatste jaren toch veel verbeterd in de zorg. Verbeteringen vallen nauwelijks op, want ziekenhuizen zijn meestal negatief in het nieuws. Zo heeft het faillissement van de IJsselmeer ziekenhuizen wekenlang op de...

Zorg voor professionele telefonie in de zorg

Zorg voor professionele telefonie in de zorgDe fax en het telegram hebben al lang het loodje gelegd, maar de telefoon staat als communicatiemiddel nog steeds op de eerste plaats. Afspraken worden bevestigd per e-mail, maar meestal is er eerst telefonisch contact. Ook...

Meer compassie aan de telefoon: een goed idee!

Meer compassie aan de telefoon: een goed idee! Denk je de volgende situatie eens in. Je bent telefoniste van een streekziekenhuis. Je wordt gebeld door een doktersassistente, die het volgende zegt: “Hallo, met Anja. Sorry, ik ben het telefoonnummer van de afdeling...

Steentje bijdragen aan klantvriendelijke zorg

Steentje bijdragen aan klantvriendelijke zorg Afgelopen zaterdag in Sir Edmund, de bijlage van de Volkskrant, een artikel over de melatoninepil. In dit artikel werd de mening gevraagd aan een expert bij het Nederlands Slaap Instituut en een expert van het Ziekenhuis...

De Barbapapa afdeling

De Barbapapa afdeling Bij veel organisaties wordt een aanzienlijk deel van de omzet gegenereerd door de serviceafdeling. Soms is het product waarmee de organisatie zichtbaar is in de markt niet meer dan een mooie kapstok. Een kapstok waaraan niet zo veel wordt...